با انواع شبکه های سخت افزاری خانگی بیشتر آشنا شوید

در این مطلب می خواهیم شما را با انواع شبکه های سخت افزاری خانگی بیشتر آشنا کنیم. ما در اینجا از وسایل ارتباطی چه بی سیم و چه با سیم می پردازیم و همین طور اینکه سرعت آنها از گذشته تا به الان چه فرقی کرده است ، در ادامه با توضیحات بیشتر این زمینه همراه ما باشید.

با انواع شبکه های سخت افزاری خانگی

برخی از توانایی ها و کارایی های روتر در شبکه را هم آموختیم و حالا در ادامه می خواهیم با بعضی دیگر از امکاناتی که مودم روترها یا روترها به همراه دارند آشنا شویم.

روترهای خانگی قابلیت نقش یک سوئیچ را دارند. شبکه قطعه ی سخت افزاری که سوئیچ نام دارد و ارتباط میان  کامپیوترهای موجود بر روی یک شبکه را فراهم می سازد، بدون ابزارها سوئیچ می توانند از طریق روتر با اینترنت ارتباط برقرار نمایند اما قادر به ارتباط با همدیگر نمی باشند، آسان تر بگیم شما نمی توانید یک فولدر روی هارد دیسک خود را با کامپیوتر دیگری بر روی شبکه خانگیتان به اشتراک بگذارید و یا یک فایل را از روی کامپیوتر دیگری در همان شبکه به روی کامپیوتر خود رونوشت کنید.

بعضی از روترها دارای ۴ پورت اترنت (Ethernet) می باشند که به شما این امکان را خواهند داد که ۴ ابزار گوناگون را از طریق کابل و با کمک این پورت ها به روتر متصل کنید. چنان چه به پورت های اترنت زیادتری نیاز دارید لازم است روتر خود را قوی تر و روتری با پورت بانک بالاتر ایجا نمایید یا اینکه می توانید یک سوئیچ خاصی تهیه کنید.

در نظر داشته باشید تنها در حالی که تعداد پورت های اترنت روتر شما برای ارتباط تجهیزات از طریق کابل با روتر کافی نیست احتیاج به ارتقا روتر خواهید داشت، برای مثال چنان چه یک پرینتر تحت شبکه و یک دسکتاپ دارید که از طریق کابل به روتر متصل می گردد، و باقی تجهیزات از طریق ارتباط بی سیم به روتر اتصال پیدا می کنند همه ی این تجهیزات قادر به ارتباط با همدیگرند، یعنی روتر برای واسایلی که به شکل وایرلس هم به آن متصل می شوند هم نقش سوئیچ را دارد. ولی حالا اجازه دهید به سوئیچ ها نگاهی اختصاصی کنیم و کاربردشان در شبکه را برای شما بگیم.

2

علیرغم این که حضور چهار پورت اترنت بر روی روتر برای بسیار  از افراد کفایت می کند، اما همان گرونه که اطلاع دارید در طول ده سال گذشته بسیاری ابزارهای گوناگون خانگی با کاربردهای مختلف توانایی اتصال به شبکه را دارند. این روزها داشتن چند کامپیوتر، مدیا سنتر، چند کنسول، پرینتر و حتی فایل سرور در یک خانه چیز عجیبی نمی باشد و در مواقعی احتمال دارد تجهیزاتی که احتیاج به ارتباط به شکل LAN یا همان از طریق کابل را پیدا می کنند بیشتر از پورت های روتر شوند. چنان چه شما به آن مرحله رسیدید که ۴ پورت پشت روتر پاسخ گوی کارتان نمی باشد می توانید یک سوئیچ، با 8 یا 16 پورت دیگر ایجاد نمایید.

قبلاً بعضی مردم استفاده از هاب را به سوئیچ ترجیح می دادند. هاب یک وسیله ی ساده ی شبکه می باشد که ترافیکی را که به سمتش می آید، به هیچ عنوان مدیریت نمی کند و مورد آزمایش قرار نمی دهد. بسیار ساده هاب یک وسیله نه چندان باهوش می باشد در صورتی که سوئیچ بر پاکت های شبکه نظارت می کند و به شکل فعال آن ها را هدایت می کند. هاب قابلیت مدیریتی در گذشته نداشت در بیشتر مورد ها میان پاکت ها تصادم پدید می آمد که سبب کم شدن کارایی شبکه خواهد شد. با این حال چرا کاربران هاب را به سوئیچ ترجیح می دهند؟ هاب ها به طور کلی ارزان تر از سوئیچ ها بودند اما در طول ۱۰ سال قبل قیمت سوئیچ ها به اندازه ای کم شده است که امروزه برند های خیلی نادری تولید هاب انجام می دهند چون خریدار چندانی ندارند و افراد کمی حاضر به استفاده از آنها در شبکه ی خود می باشند.

حالا به بحث سوئیچ ها برمی گردیم، سوئیچ ها یک روش ارزان و مناسب می باشند تا بتوانید ظرفیت شبکه ی خانگی خود را بیشتر کنید. چنان چه تعداد پورت های پشت روتر یا مودم روتر شما برای مسیله های احتیاج ارتباط با کابل یا همان LAN کفایت نمی کند آسان ترین کار ایجاد یک سوئیچ با تعداد پورت لازم می باشد. پس از ایجاد سوئیچ ارتباط همه وسایل اتصال دهنده به روتر را با آن قطع نموده و کابل آنها را به سوئیچ متصل می کند و بعد  سوئیچ را به روتر اتصال می دهد. در نظر داشته باشید که سوئیچ به هیچ وجه نمی تواند جایگزین روتر شما شود و جایگاه و تواناییش در شبکه متفاوت می باشد.

منبع